Keiko Sato - Shadow of Memory en Light is Still On
Hoewel de regeringen van Japan en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog elkaars vijanden waren, vielen zowel in Hiroshima als in Nijmegen rond 1944/45 veel burgerslachtoffers in bombardementen. Kunstenaar Keiko Sato legt parallellen tussen de twee steden en herdenkt de slachtoffers in haar installatie Shadow of Memory, in de kelder van de kerk. Het kapotte glas symboliseert het lijden van de verloren mensen, hun families en geliefden. Het enige wat blijft is de herinnering aan de overledene.
Japan werd decennia later getroffen door een andere catastrofe. Op 11 maart 2011 vond de ramp in de kerncentrale Fukushima Daiichi plaats, als gevolg van stroomuitval na een zware zeebeving en tsunami. Sato is geboren in Fukushima, en keerde er in 2013 naar terug. Haar ervaringen van deze reis verwerkte ze in de installatie Light is Still On, naast de ingang van de kerk. Ze keerde terug naar de plek waar zij als kind had gewoond, negen kilometer bij de getroffen kerncentrale vandaan. Het gebied is niet meer bewoonbaar. Het landschap wat Sato hier nabootst staat symbool voor het gebied waar zij niet meer mocht komen, het verlies van haar thuisland.
Het leven en werk van Keiko Sato is sterk verweven met belangrijke momenten in de geschiedenis. Haar vader was kamikazepiloot, die terugkeerde van zijn missie en zo gespaard bleef van zijn lot, omdat hij te weinig kerosine had. Sato was ook toevallig aanwezig in New York bij de aanslagen op de Twin Towers in 2001. Ze wil laten zien dat, hoewel lijden een hopeloze toestand kan zijn, hoop belangrijk en noodzakelijk voor ons is om te overleven.