art meets science - Kathryn smith
Art meets Science - een confrontatie met het Nijmeegs slavernijverleden
Besiendershuis heeft een nieuwe langdurige samenwerking met de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit! Samen gaan we de komende jaren Art meets Science projecten rond urgente maatschappelijke thema’s organiseren, waarmee we onderzoek van de universiteit door middel van kunst en verbeelding ontsluiten voor de stad. Het eerste thema dat wordt onderzocht is de impact van de slavernij en het koloniale verleden op de hedendaagse samenleving.
Komende week verblijft interdisciplinair hoogleraar Beeldende Kunst Kathryn Smith (Universiteit van Stellenbosch, Zuid-Afrika) in het Besiendershuis.
Een portret maken
Smith gaat werken aan een artist impression gebaseerd op een jonge man genaamd Manille, die in 1841 op 19-jarige leeftijd in Nijmegen overleed. Manille kwam oorspronkelijk uit Makassar en woonde in een huis aan de Grote Markt, waar nu de HEMA staat. Hij was een 'voormalig lijfeigene' van Jan Christoffel Richemond, officier bij het Koninklijk Indisch Leger (KNIL). Van Manille is alleen zijn overlijdensakte overgebleven, die zich in het Nijmeegse Archief bevindt.
De kunstenaar geeft Manille een gezicht door een portret op te bouwen uit foto's van de Nijmeegse bevolking van nu. Het portret wordt toegevoegd aan de expositie 'Fugitive', momenteel te zien op de Radboud Campus. Dit Nijmeegse portret zal symbool staan voor de betrokkenheid van de stad bij slavernij en geeft een gezicht aan de levens van slaafgemaakten. Het eindresultaat wordt onthuld tijdens de Keti Koti-herdenkingsdag op 1 juli
De residentie van Smith valt samen met de start van een wetenschappelijk onderzoeksproject naar de betrokkenheid van Nijmeegse stadsbestuurders en organisaties bij de slavernij door Coen van Galen en Joris van den Tol van het Radboud Instituut voor Cultuur en Geschiedenis.
Masterclass en openbare lezing
Tijdens haar residentie in het Besiendershuis – Huis van Verbeelding, zal Smith een openbare lezing geven over haar werk voor ‘Fugitive’ and the Sutherland Reburial project. Ook zal zij een masterclass ‘From Colonial Archive to Story: Critical Fabulation as (Art) Historical Method’’ verzorgen. Deze masterclass onderzoekt het snijvlak van kunst en historisch onderzoek voor het representeren en opnieuw verbeelden van de levens van gemarginaliseerde personen die onder koloniaal bewind leven.